Författarporträtt i julkalendrar

I skolans uppdrag ligger att stimulera elevernas intresse för läsning och litteratur. Som ett led i att skapa ett större intresse för litteraturen är det av vikt att tillsammans med eleverna samtala kring författare och illustratörer. Genom att elever får kunskap om bokens ursprung och den/de personer som skapat verket skapas en närmare relation till boken.

böcker

I Lgr11, i syftestexten för Svenska, står att eleverna i undervisningen ska möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen samt utveckla kunskaper om olika former av sakprosa.

I det centrala innehållet för ämnet svenska står det att eleverna ska ha kunskap om några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer (åk 3), några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsförfattare och deras verk (åk 6) samt några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och överiga världen och deras verk…(åk 9).

Inför julen kan barn, elever och lärare ta del av 24 olika författarporträtt i kalenderform. Ungbokskalendern vänder sig till elever i
åk 4-9 och Barnbokskalendern riktar sig till barn och elever i förskola, förskoleklass och åk 1-5.

Julkalendrarna är framtagna av skolbibliotekarier i Växjö kommun.

1 kommentar

Under Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, barnlitteratur, Författare, Förskoleklass, Grundsärskola, grundskola, Lgr11, Språkutveckling

Ett svar till “Författarporträtt i julkalendrar

  1. Hej,

    Vad kul att ni har uppmärksammat våra kalendrar och att de kommer till användning även utanför Växjö.
    När vi har gjort kalendrarna har vi tänkt att målgrupperna är f-5 för Barnbokskalendern och 5-9 för Ungbokskalendern.
    Bra med kopplingen till LGR tycker vi 🙂

Lämna en kommentar