Ny bok! Svenska som andraspråk i praktiken

Det språkliga samspelet mellan personal och barn i förskolan påverkar barns kommunikation och språkutveckling. Det finns idag en stor mängd forskningsstudier som ger god kunskap om hur barn utvecklar sitt/sina språk, och även studier som visar hur man bäst stimulerar och stödjer barns (fler)språkliga utveckling. I Svenska som andraspråk i praktiken lyfter en rad forskare och författare fram olika perspektiv och exempel på hur teoretisk kunskap kan omsättas i praktiken, men lyfter också fram aktuella utmaningar och dilemman som kan uppstå i arbetet med att skapa en likvärdig förskola. Redaktör för antologin är Polly Björk-Willén (fil dr i tema Barn, docent i pedagogiskt arbete och bitr. professor emerita vid Linköpings universitet).

I boken finns två kapitel av undertecknad;

– Barns användande av engelska som lekspråk

– Användandet av TAKK i flerspråkiga barngrupper

och ett kapitel som jag skrivit tillsammans med Polly Björk-Willén:

– Styrkedjans arbete med likvärdiga förutsättningar

Boken har getts ut av Natur & Kultur (2024) och finns att beställa i nätbokhandeln. Vår förhoppning med boken är att den ska stödja huvudmän, rektorer och pedagoger i arbetet med att skapa en god undervisning för flerspråkiga barn, och dessutom tror vi att boken kan fungera som diskussionsunderlag vid granskning och utvärdering av den egna verksamheten.

/ Karolina Larsson

Svenska som andraspråk i praktiken – Polly Björk-Willén, Asta Cekaite, Sara Englund, Jim Gustafsson, Karolina Larsson – Häftad (9789127465565) | Bokus

Lämna en kommentar

Under andraspråksperspektiv, Förskola, Flerspråkighet, Språkutveckling, undervisning

Lämna en kommentar