För att underlätta för de förskolor som vill komma igång att arbeta med sagor i verksamheten följer nedan lite tips:
Prata ihop er innan start! Vad vill ni göra? Varför? Sätt upp ett syfte med det ni vill åstadkomma med insatsen (t.ex. öka barnens intresse för språk, ökat välbefinnande, stimulera matematikintresset, utöka barnens ordförråd m.m.)
Fundera över utgångsläget. Går det att mäta eller beskriva var ni befinner er just nu?
Välj lämplig saga. Gärna i samråd med närmaste bibliotekarie.
Informera föräldrarna. Gör också upp en plan för hur de kan involveras.
Planera för hur sagan ska introduceras för barnen. Erfarenheterna från Kvarngränd visar att ju bättre förberedd personalen var – desto bättre togs sagan emot av barnen.
Samla in och skapa rekvisita till sagan.
Tänk igenom hur naturvetenskap, teknik, matematik, IKT, värdegrund m.m. kan vävas in i sagoarbetet.
Beroende på vilken saga ni väljer – fundera på vilka ni kan samarbeta med utanför förskolan för att t.ex. göra studiebesök eller lära mer (föräldrars arbetsplats, museum, bibliotek, lantgård, skola, affär o.s.v.)
Dokumentera löpande under arbetets gång. Om ni dokumenterar får ni ett bra underlag för att följa barnens utveckling, det professionella lärandet, projektets syfte och måluppfyllelse m.m.
Våga se varandras styrkor och utnyttja dem – ingen kan allt men alla är bra på något!