När kommunerna brister tar samhället vid

Jag har arbetat i det offentliga i snart 10 års tid. Under denna tid har jag varit lyckligt lottad och arbetat i en kommun med god ekonomi, och med en ledning som alltid stöttat mina idéer och mitt utvecklingsarbete både ekonomiskt och på andra sätt. Men det går inte att komma ifrån att jag ibland känt mig frustrerad av långa beslutsvägar, tajta budgetar och hårt belastad personal. 

Med anledning av mitt förra inlägg kan jag inte låta bli att reflektera kring den trend som åtminstone jag tycker mig se. Vi har ideella krafter överallt i verksamheten. Pensionärer avlastar pedagoger genom att hålla i sagostunder i förskolan. Arbetslösa kvinnor från andra kulturer engageras i temaarbetet så att flerspråkiga barn ska få tillgång till alla sina språk. Röda Korset ställer upp med personal till läxhjälp för skolelever, och idrottsföreningar går in och arbetar med nyanlända elevers rätt till meningsfull fritidssysselsättning. Missförstå mig inte – jag tycker att det finns vinster för såväl de ideella krafterna som för verksamheterna. Samarbete är bra! Men jag blir ändå fundersam kring det faktum att man riskerar att bli beroende av yttre krafter för att kunna upprätthålla kvalitén i verksamheten.

För 1,5 år sedan lyssnade jag på Dr Avis Glaze från Kanada, som pratade om medias och samhällets engagemang i den kanadensiska skolan. Hon menade att privata aktörer och ideellt arbete varit avgörande för den enorma upplyftning som Kanada gjort gällande sina elevers skolresultat. I USA har man sedan länge ett utbildningssystem som är beroende av antingen dyra avgifter eller (för de elever vars föräldrar inte har råd att betala) ideella krafter. Är det så att vi närmar oss deras system? Och vad blir det i så fall av likvärdigheten i skolan? Kanske har vi haft liknande perioder tidigare?

Lite gott är det i alla fall att veta att det finns andra aktörer som tar ansvar för barnens och elevernas lärande. Andra som tycker att förskolan och skolan är lika viktig som vi i verksamheten vet att den är! 

Lämna en kommentar

Filed under Språkutveckling

Kommentera

