Läsmotivation för de viktigaste läsförebilderna

I tidigare inlägg har vi skrivit om vuxnas viktiga roll som läsförebilder- ser barn och unga läsande vuxna är ”risken” större att de blir nyfikna och motiverade. Trenden visar att både vårdnadshavare och pedagoger faktiskt läser mindre idag än för inte allt för många år sedan.

Skop genomförde på uppdrag av Lärarnas Tidning en undersökning som visar hur mycket yngre lärare läser.

siffror
Var tredje yngre lärare läser som mest två skönlitterära böcker per år! Vad har dessa yngre lärare för relation till läsning att förmedla till barnen?

Att även vuxna behöver motiveras och inspireras till läsning har biblioteket i Halmstad tagit fasta på då de har valt att skapa Semesterboken – ett alternativ till barnens Sommarlovs bok. Semesterboken innebär att du som vuxen (över 18 år) läser fem böcker under din semester. Då du läst klart skriver du sedan ner titlarna och en kortfattad recension (text eller bild) av boken  i det häfte som du hämtar på biblioteket (Vallås eller Söndrum). Sista inlämningsdag var den 1 september.

bok

Satsningen är kvantitativ, vilket både har sina för- och nackdelar, MEN huvudsyftet är gott- all inspiration är i högsta grad viktig! Det är ju trots allt så att barnen faktiskt även när det gäller läsning gör som vi vuxna gör, inte som vi säger.

Nu håller vi tummarna för att en likanande satsning genomförs och kanske även växer nästa sommar.

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Föräldrar, Motivation, Språkutveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s