Högläs- mycket, tidigt & långt upp i åldrarna

Så här i början av ett nytt läsår känns det viktigt att återigen lyfta fram högläsningen som en del av barns och elevers väg till goda läsare. I Sverige förekommer idag många gedigna satsningar med syfte att stärka barns och elevers språk- både med fokus på undervisning i förskola och skola men även med fokus på vikten av högläsning i hemmet som språkstimulerande aktivitet.

Att vuxnas högläsning gör det lättare för barn att lära sig läsa är ett idag känt faktum vilket flera rapporter och satsningar vittnar om. Högläsningen betyder mycket, framförallt ur ett språk-, läs- och ordförrådsutvecklingsperspektiv, men även ur ett trygghets- och närhetsperspektiv. Många gånger slutar vi kanske läsa för våra barn då de når den ålder där de själva börjar lära sig läsa-många gånger i tron att de nu själva läser och kan utmana sin läsning. Det är viktigt att veta att det är stor skillnad på de texter en nybörjarläsare klarar av att läsa själv och de texter som nybörjarläsaren behöver ta del av för att bli utmanad av texten. Ett barn som har blivit läst för under många år har en textförståelse som är mycket mer utvecklad och som kräver mycket mer utmaning än de texter hon/han själv klarar av att läsa- något som är aktuellt långt upp i åldrarna. I SvD Kulturs inlsag ”Kvällssagan gör det lättare för barnen att lära sig läsa”  berättar Albert Strömberg att hans förståelse av texten blir bättre vid just högläsning.

Att prata om det vi läser tillsammans har stora och viktiga effekter på just barnens och elevernas förståelse av det lästa. Det kan räcka med att prata om vad man tror boken handlar om, vad som kommer hända härnäst eller ords- och begrepps betydelse. Att göra text- till jagkopplingar, dvs att koppla den lästa texten till egna erfarenheter och kunskaper är ofta något som barn uppskattar. Till exempel kan de flesta barn och elever tidigt koppla böcker om känslor och starka händelser till sin egen och andras vardag. En god läskondis är oerhört beroende av nyfikenhet och lust!

”Läs högt och prata om läsningen, då vaknar lusten att läsa själv!”

Susanna Ekström, litteraturpedagog och Gunilla Molloy, läsforskare

Vi måste läsa mycket, tidigt och långt upp i åldrarna- och de flesta barn är genast med på tåget. De gånger det är lite svårare att komma igång kan vi nyttja tipsen Läs för mig! som bland annat finns här och här. Och boktipsen- de hittar ni hos guldgruvorna på biblioteken- bibliotekarierna!

 

 

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Språkutveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s