Betyg & ordförståelse

Den enskilt viktigaste faktorn för utvecklande av god läsförståelse är ordkunskap. Varje dag och i olika sammanhang utvecklas vårt ord- och begreppsförråd. För att denna utveckling ska äga rum måste vi få tillgång till ord och uttryck i en kontext som är bekant, som vi har en viss kunskap om. Vi måste språkduschas!

Idag vet vi att det finns ett högt samband mellan ordförråd och läsförståelse. Redan om en text innehåller 2 % okända ord påverkas läsförståelsen och vid 5-10% okända ord är en text mycket svårläst.

Omfattningen av den språkdusch vi utsätts för, redan som små barn, skapar förutsättningar för hur gediget vårt ord- och begreppsförråd kommer att bli. Så tidigt som i 1-årsåldern syns stora skillnader mellan enskilda barns ordförråd. Vid skolstart kan språkstarka barns ordförråd vara så stort som 20 000 ord samtidigt som språksvaga barns ordförråd kan vara så litet som 5000 ord (Frost, Lundberg). Skillnaden ökar hela tiden proportionellt då barn i skolåldern förvärvar ca 3000 nya ord/år.

Vårt ord- och begreppsförråd påverkar hela vår tillvaro- både som barn, elever och vuxna. Som vuxen behöver jag ha tillgång till ett ordförråd på minst 50 000 ord för att i mitt dagliga liv kunna hänga med i nyhetssändningar och förstå normal tidningstext (Myrberg, Lundberg). I en mängd olika situationer är vi beroende av att ha tillgång till ämnesspecifika ord och begrepp för att på bästa möjliga sätt kunna tillgodogöra oss innehåll och information. Om bara någon vecka står en mängd föräldrar och vårdnadshavare runt omkring i vårt avlånga land inför en sådan situation- att förstå och ta del av elevernas betyg och skolresultat.

I mötet med skolan, läroplanen och kunskapskraven kan en stor mängd nya ord och begrepp förekomma- ord och begrepp som kanske inte är enkla att förstå och tolka utifrån ett mer ämnesneutralt ordförråd. I mötet med skola och betygssättning förekommer begrepp såsom kunskapskrav, läsa med flyt och välutvecklat resonemang.

Vetskapen om mängden nya ord och begrepp i den nya läroplanen, Lgr11, är en av anledningarna till att Anna Karlefjärd, lärare och betygsforskare, utarbetat filmen Betyg- Så funkar det! som bygger på de frågor om betyg och kursplaner som hon och andra lärare har fått från elever och föräldrar. Den visar hur dagens system fungerar och vad som skiljer det från tidigare betygssystem och styrdokument.

Filmen tar bland annat upp det nya skolspråket. Skolans nya styrdokument medför att skolspråket förändras en del och det kan göra att det blir svårare för elever, vårdnadshavare och lärare att förstå varandra. Förhoppningen är att filmen gör det lättare att prata om betyg.

Filmen vänder sig till vårdnadshavare i grundskolan och behandlar hur betygssättning går till. Den fungerar bra att visa på föräldramöten eller för föräldrar att titta på hemma.

Vilken tur att ord- och begreppsförrådet utvecklas hela livet igenom- här finns det inget tak!

 

 

Annonser

6 kommentarer

Filed under Åk 4-6, Åk 7-9, Betyg, Föräldrar, Grundsärskola, grundskola, Lgr11, litteracitet, Skolverket, Språkutveckling

6 responses to “Betyg & ordförståelse

  1. Ewa

    Vilken forskare har kommit fram till att en text är mycket svårläst med 5% okända ord?

    • Hej Ewa! Vi utgår från Westlunds arbete och hon skriver i sin bok Att undervisa i läsförståelse att man ”inom läsforskningen menar att om texten innehåller mellan 5-10 svåra ord så påverkas förståelsen negativt”. Beroende på elevens/den vuxnes läsnivå och läsvana samt ämnesspråk kan en text redan vid 5% svåra ord därför upplevas som svårläst. Erica 🙂

  2. Ewa

    Enligt Nagy & Scott (2000) förstår man en text om man kan 80-90% av orden.

  3. Kristina Isberg

    På skolverkets hemsida kan man läsa om vad John Hattie, professor vid University of Melbourne, Australien skriver i boken ”Synligt lärande för lärare” citat: eleven ska ha en förförståelse för 90 % av de saker som tas upp och kunna 95-99 % av alla ord som förekommer i undervisningen. Jag är mamma till en son med grav språkstörning och kan intyga att det stämmer inte minst vid hans senaste utmaning som var att klara körkortsteorin.

  4. Pingback: Ordsamlare | Språkutvecklarna

  5. Pingback: Fantastisk fantasi i Skola X | didaktik1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s