Bokslukarsällskapet- läsfrämjande podd

På Världsbokdagen den 23 april valde jag att vända min blick mot hur den digitala utvecklingen verkar läsfrämjande. Dagens barn och unga växer upp som en i allra högsta grad digital generation- ett faktum samhälle, skola och vuxenvärld måste acceptera och framför allt nyttja. Genom att nyttja den mängd olika fördelar den digitala utvecklingen medför kan vi åstadkomma utveckling och förändring avseende läsning, läs- och textförståelse och framförallt alla barns och elevers rätt till en språk-, läs- och skrivutveckling. De digitala verktygen, både genom att verka stödjande, utmanande och skapa tillgänglighet, är en viktig väg mot att nå en ökad likvärdighet avseende språk-, läs- och skrivförmåga bland alla barn och elever.

Idag är de läsfrämjande insatserna, engagemanget och medvetenheten kring dessa, av större vikt än någonsin. Vi ser ett minskat antal starka läsare, en ökad mängd svaga läsare, färre läsande pojkar och unga män samt färre läsande unga vuxna. Genom att verka läsfrämjande på flera fronter och med hjälp av olika medier ökar vi möjligheten att nå och inspirera fler barn och ungdomar.

Den digitala utvecklingen har gett oss tillgång till Podcasts (poddsändningar, poddradio); en metod att publicera och prenumerera på ljudfiler eller film via internet. Bland de första att nyttja podcasts för att verka läsfrämjande är Bokslukarsällskapet.

bokslukarsällskapet

Genom min dotter fick jag möjligheten att möta en mystisk och inspirerande podd- Bokslukarsällskapet. Podden riktar sig främst till barn och elever i åldrarna 9 till 13 år, via de digitala medier de redan är bekanta med; mobiltelefon, surfplatta etc. Bakom podden står Barnens bibliotek och produktionsbolaget Poddradiohuset. Statens kulturråd bidrar med visst ekonomiskt stöd. Podden ska spridas till barn och elever via bibliotek och andra instanser som arbetar med läsfrämjande insatser. Att använda podden  som en läsfrämjande aktivitet och som inspiration i undervisningssituationen är ett utmärkt alternativ.

Under våren 2014 sänds sex olika poddradioprogram där lyssnaren kommer att kunna ”tjuvlyssna” på den hemliga klubben Bokslukarsällskapets hemliga möten. Mötena hålls månatligen och sällskapet arbetar för att beskydda slukarböckernas berättelser. Vid dessa möten pratar medlemmarna om och recenserar nyutkomna slukarböcker. Alla klubbens medlemmar har svurit på att böckernas magi aldrig ska gå förlorad.

 

Bokslukarsällskapet- Prolog

Lika länge som människan har funnits har det funnits historier att berätta. Och lika länge som det funnits historier att berätta har historierna spridit magi. När papperstillverkningen och boktryckarkonsten kom till Sverige så började folk angripa ting och varelser som man anade besatt magiska krafter.

Hemska och hatfulla handlingar gentemot de som inte förmår försvara sig. Handlingar som så ofta grundar sig i rädsla eller okunskap. Man lät arrangera jättelika brasor där allt som man fruktade kastades på hög. Bland de drabbade fanns de böcker och skrifter som innehöll mer eller mindre befästa idéer och tankar som makthavarna inte ville skulle spridas.

Där och då gick en stor del av Sveriges bokmagi upp i rök.  En uppsjö av fiktiva verkligheter och fantasier blev till aska. Men som en fågel Fenix föddes därmed en motkraft. Ett sällskap. Av barn. Som svor att böckernas verkliga magi aldrig skulle gå förlorad igen!

Hittills har följande böcker berörts: Liksom helt vanligt (Melin), Silverpojken (Ohlsson) och Imorgon är allt som vanligt (Stoltz).

Ebba Ljungdahl, som leder samtalet med de medverkande barnen, menar att man genom att jobba med ljud skapar fantastiska förutsättningar att jobba med berättandet. Det engelska uttrycket att radio är ”the theater of the mind” (ung. sinnenas teater) kommer till liv genom programmet. Att utveckla barns och elevers inre bilder, förmågan att skapa bilder av det berättade, det hörda, har stor betydelse för barnens och elevernas vidare utveckling av en text- och läsförståelse. Utan förmågan att kunna se den ”inre filmen” vid läsande och lyssnande blir förståelsen och de semantiska nätverken (betydelsebärande kopplingar mellan ord- och begrepp) mycket begränsade. De inre bilderna bidrar till en ökad språk- och ordförståelse.

hemsidan finns mer information, boktips och intervjuer med medlemmar ur Bokslukarsällskapet. Sällskapet har också en sida på Facebook.

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Åk 4-6, Åk 7-9, barnlitteratur, Förebyggande arbete, Författare, grundskola, Högläsning, Läsinlärning, Språkutveckling, Textförståelse, Tidiga insatser, undervisning, upplevelsebaserad inlärning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s