Regeringens storsatsning på skolan – del 1

Regeringens vårproposition visar en rad satsningar på förskola och grundskola. Eftersom jag har mitt hjärta och min största erfarenhet i förskolan kan jag inte låta bli att kommentera de satsningar som görs på förskolan. Bland annat innehåller satsningen följande:
• Mindre barngrupper för barn under tre års ålder i förskolan (125 miljoner om året 2015-2017).
(Hurra! Är det verkligen så att det som man pratat om så länge äntligen ska ske? Vågar vi tro på det denna gång? Vi håller tummarna för det. Men vänta nu… 125 miljoner ska alltså göra skillnaden? I så fall är jag inte lika optimistisk längre. Fundera kring följande exempel…
Bara i Halmstad har vi över 100 förskolor och över 210 avdelningar. Om barngrupperna i dessa enheter skulle minska med ett barn/avdelning har vi 210 barn som behöver en ny förskoleavdelning att vistas på. Det kräver ca 14 nya avdelningar om man planerar för ett genomsnittligt antal på 15 barn i varje grupp. Dessa 14 avdelningar ska bemannas med minst 2,75 tjänst, vilket enligt schablonkostnad kostar 450.000:-/tjänst och år, alltså totalt ca 1,2 miljoner per avdelning bara i personalkostnad.
Slutsats: De 14 avdelningar som krävs för att minska barngruppen med ETT barn per avdelning på Halmstads förskolor kommer kosta minst 16,8 miljoner kronor bara i lilla Halmstad. Och då är ENBART personalkostnaden inräknad. I Sverige har vi över 290 kommuner. Alla är förvisso inte lika stora som Halmstad, men ett litet antal är betydligt mycket större. 125 miljoner är en försvinnande liten summa i detta sammanhanget. 125 miljarder hade troligtvis inte heller räckt för att VERKLIGEN GÖRA SKILLNAD. Sorgligt men sant.)
• Totalt får förskolan 650 miljoner 2015-2018.
(Ska även dessa pengar möjliggöra punkten ovan? I så fall kommer vi ju lite närmare ovan nämnda skillnad, men då måste pengarna öronmärkas för detta syfte. Ökad personaltäthet och mindre barngrupper.)
• Skolinspektionens tillsyn av förskolan stärks. Fler stickprov på förskolorna.
(Tja, vad ska man säga. Fler kontroller ökar inte automatiskt kvaliteten. Ytterligare granskning ger inte pedagogerna mer tid att utföra det arbete som ska granskas. Detta är bara en skenåtgärd för kvalitet, och kommer enbart generera fler konstateranden om vad som kan göras bättre utan att ge förutsättningar att göra dessa saker bättre. En liknande skenåtgärd i skolan är att ge eleverna fler prov och sätta betyg tidigare. Ett betyg kommer inte heller höja kvaliteten på undervisningen eller förbättra elevernas prestationer. Däremot kostar kontroller, betyg och tillhörande administration enorma summor pengar. Man får väga vinsten av en åtgärd med kostnaden för densamma, och jag är tveksam till att detta blir väl investerade pengar.)

I nästa inlägg (publiceras 2014-04-15) ”Regeringens storsatsning på skolan – del 2” kommenterar jag regeringens satsningar på skolan. Jag vill understryka att jag är politiskt obunden, och att alla inlägg med politisk diskussion enbart syftar till att skapa diskussion och dialog kring utbildningsfrågor. Dessa inlägg gör inga anspråk på att informera eller belysa fakta, utan bara på att bidra till en öppen och aktiv debatt.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Språkutveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s