Materialet Mellan raderna växte fram med utgångspunkt i vetskapen att många elever, framförallt pojkar, under mellanstadietiden läser allt mindre. Statistik från biblioteken visar också på ett minskat läsande generellt- antalet utlånade barn- och ungdomsböcker sjunker nationellt. Programmen avser inspirera både pojkar och flickor att hitta sin väg in i litteraturen med ett utbud som kan tilltala alla elever.
I vårt uppdrag ligger att, på flera olika sätt, arbeta för att stimulera elevers läs- och skrivintresse. Genom att låta elever möta författare och illustratörer bakom olika böcker kan nyfikenheten bli en stor motivationsfaktor för att de ska vilja ta sig an ny litteratur. Redan i förskolan är det av stor vikt att barnen blir medvetna om vem/vilka som skapat verket.
Ur det centrala innehållet för Svenska
Eleverna ska känna till några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer
Åk 3Eleverna ska känna till några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Åk 6Eleverna ska känna till några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
Åk 9
Mellan raderna, framtaget av UR, är en samling porträtt av författare och personer som på olika sätt arbetar med texter. I programserien får vi möta dessa i korta program, ca 5 minuter, där de berättar om sina verk, sitt arbete eller vad som inspirerar dem att skriva och berätta, allt med syfte att skapa nyfikenhet och inspiration för elevers läsande, berättande och skrivande samt kunskap om personerna som kan öka elevernas motivation.
Materialet passar barn och elever i åldrarna 5-13 år och är indelat i kategorierna åk F-3 och åk 4-6. I varje ålderskategori finns 20 författarporträtt och 10 porträtt av andra personer som arbetar med texter.
Till materialet finns en lärarhandledning som innehåller information kring programmens innehåll och upplägg samt exempel på verk eller material som finns att tillgå för att för- eller efterarbeta programmen.
Ytterligare författarporträtt och information kring deras verk finns på Växjö skolbiblioteks barnboks- och ungbokskalender i ett tidigare inlägg.