PISA 2012- resultaten som slog ner (i) Sverige

Rapporten kring PISA 2012 damp ner som en bomb i Sveriges brevlåda i förra veckan.

Hela skol-Sverige höll tummarna för ett resultat som skulle visa att trenden skulle ha vänt. Tyvärr presenterades istället en rapport med de sämsta resultaten någonsin för svenska 15-åringar avseende matematik, naturkunskap och läsförståelse.

PISA är den OECD-undersökning som var tredje år mäter 15-åringars kunskaper i matematik, naturkunskap och läsförståelse. Ungefär 4700 svenska elever deltog 2012 i undersökningen och var ett av totalt 65 länder, varav 34 OECD-länder.

Sverige har den sämsta resultatutvecklingen av alla OECD-länder. I PISA 2000 och 2003 var svenska 15-åringars resultat inom samtliga ämnen signifikant över OECD-genomsnittet. Idag är det genomsnittliga resultatet lägre än de genomsnittliga OECD-resultaten i de tre ämnena. Skolverket konstaterar utifrån detta att svenska 15-åringar har lärt sig mindre än för tre, sex, nio och tolv år sedan. De svenska eleverna har inte presterat så lågt sedan mätningarna inleddes år 2000. Myndigheten vill inte peka ut enskilda orsaker till de försämrade svenska resultaten men menar att försämringen är så märkbar att ett systemfel måste föreligga. Situationen, anser Skolverket, kräver statliga åtgärder.

Resultatutvecklingen har inom samtliga områden varit negativ för både pojkar och flickor. Flickor presterar över lag bättre än pojkar och pojkar och lågpresterande elever är de som har tappat mest. Avseende läsförståelse är det främst de lågpresterande elevernas resultat som är sämre än tidigare.  Samtidigt har skillnaderna ökat ytterligare till flickornas fördel. Just läsförståelsen har dessutom en avsevärd påverkan på elevernas resultat i både matematik och naturkunskap.

Framför oss ligger utmaningen att se över hur pedagogiska resurser och insatser organiseras och fördelas samt vilka förutsättningar lärare och skolledning ges i sitt genomförande av uppdraget. Vilka åtgärder måste tillsättas och vilka utvecklingsområden måste utmanas för att elevernas förmågor och färdigheter ska förbättras?

Lärare, skolledning och skolor i hela landet står nu redo att anta utmaningen att vända den hittills nedåtgående trenden. Förmågorna och färdigheterna som krävs finns redan- nu gäller det att lyfta fram kompetensen!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Föräldrar, Förskoleklass, Kartläggning, Lgr11, Språkutveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s