Guldboken på Dungens förskola

På Fyllinge i Halmstad ligger Dungens förskola som är en enavdelningsförskola med barn i åldrarna 1-5 år. På Dungen arbetar man sedan några år tillbaka med ”Guldboken”, som är en form av boksamtal med syfte att stärka barnens språk- och identitetsutveckling.

Guldboken innebär att alla barn turas om att ta med sin favoritbok, i en guldpåse, till förskolan. Vid en samling får barnet plocka fram boken ur påsen, och barnen och pedagogerna får då för första gången se vilken bok barnet har valt. Vid denna bokpresentation får barnet berätta om boken, och pedagogerna stöttar barnet med frågor såsom t.ex: Vem har du fått boken av? Varför tycker du så mycket om den? Vem brukar läsa den för dig? När brukar ni läsa den? Finns det någon favorithändelse/sida i boken, som du vill berätta om?

Guldboken

Guldpåsen som barnen får med sig hem för att välja en favoritbok att presentera på förskolan.

 

Sedan låter man barnets favoritbok vara förskolans tema då man arbetar med den på olika sätt. Man läser, samtalar, diskuterar, skapar, bygger o.s.v. Alla delar i läroplanen såsom språk, matematik, naturvetenskap, teknik, motorik, skapande, social kompetens, mångfald och natur vävs på ett naturligt sätt samman i temat. Alla böcker är utmanande på olika sätt, eftersom barnen möter böcker av olika genre och stil, samt att pedagogerna utmanas i att hitta spännande utmaningar och arbetssätt kring varje bok. Det mångfacetterade arbetet med den aktuella boken dokumenteras på en vägg på förskolan, och barnen samlas ofta framför denna vägg och samtalar  och tittar på bilderna.

Guldboken dokumentationsvägg

Dungens dokumentationsvägg kring Guldboken.
Pedagogerna på Dungen beskriver att det vid enstaka tillfällen har hänt att något barn inte haft någon bok att ta med sig till förskolan, och att man då löst det med att ta med barnet till biblioteket och låna en bok tillsammans.

Pedagogernas lärdomar kring ”Guldboken” är bl.a:

  • Det är bättre att försöka att ha flera boksamtal som ”misslyckas” än att inte ha några alls – träning ger färdighet.
  • Alla barnböcker oavsett textmängd går att använda- det är pedagogen som lägger ribban.
  • Böcker ger inspiration till barnens fria lek.
  • Genom att ge utrymme för boksamtal i olika former har det visat sig att barnen har lättare för att ta till sig och våga använda språket.
Annonser

Lämna en kommentar

Filed under barnlitteratur, Boksamtal, Förskola, Högläsning, Språkutveckling, Textförståelse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s